Belépés
Koloncsák Zsolt
Boros Misi
2015-03-10

Rövid, de igen érdekes riport hallható a "Virtuózok" című tehetségkutató műsor ifjú felfedezettjével, Boros Misivel. A fiatal tehetség zongorajátékát is újra meghallgathatjuk...

http://pte.hu/hirek/boros_misi_zongoravirtuozzal_beszelgettunk

 

Boros Misi

Kakaókoncertek
2015-01-20

A már hagyományosnak mondható kakaókoncertek 2015-ben is folytatódnak. Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar előadásain a kicsik közelebb kerülhetnek a klasszikus zenéhez, megismerhetik a hangszereket, a zenei korszakokat és azok stílusjegyeit... Fischer Iván a gyerekek nyelvén mondja, meséli el a hallott zenedarab érdekességeit és jellemzőit...

Érdemes ellátogatni ezekre az előadásokra...

http://www.bfz.hu/bfz-a-fiatalokert/programok/kakaokoncertek/

 

kakaó koncert

A LEGO Zeneakadémia készítése
2014-08-24

A megújúlt Zeneakadémia átadásakor elkészült az épület LEGO mása. Ezt a hihetetlen vállalkozást és annak végeredményét tekinthetjük meg az alábbi kisfilmen...

http://zeneakademia.hu/-/a-lego-zeneakademia-epitese-videon

 

LEGO Zeneakadémia

A Zenei tábor elmarad
2014-07-07

A Csiki-pihenőkertben 2014.07.14.-étől meghírdetett Roland Zenei Tábor sajnos elmarad. Az adott héten a többi foglalkozást megtartják...

V.Roland Kakaó Koncert
2014-06-16

2014.06.19.-én 17 órakor ismét sor kerül a Roland kakaó-koncertre, ahol a Roland zeneiskola növendékei zenélnek majd... A belépés díjtalan, de regisztráció szükséges a korlátozott férőhelyek miatt.

 

Roland kakaókoncert

Roland Zenei tábor
2014-04-11

2014.07.14.-étől (Budaörs, Csiki Pihenőkert) a Roland Zenei Táborban tartok - több más oktató mellett - két zenei készségfejlesztő foglalkozást. Zenével kapcsolatos oktatások és játékos programok várják azokat a gyerekeket, akik fogékonyak a zenélésre. Roland hangszerek lesznek majd a segítségünkre.

Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

 

roland logo

Különórám.hu
2014-03-14

A gyermekeiket foglalkozásokra és kiegészítő képzésekre irató szülőknek nagy segítség lehet, ha egy adott internetes oldalon kereshetnek iskolákat és oktatókat.

A Különórám.hu oldalan képzésekre lebontva gyűjtötték össze a lehetőségeket. Érdemes "körülnézni" a weboldalukon...

http://www.kulonoram.hu/

 

child play piano

Népi Mondókák
2014-02-03

Egy nagyon igényes kiadvány megjelenéséről szeretnék beszámolni. A "Népi Mondókák" című kötet az "Ékesszólás Kiskönyvtár" sorozat legújabb tagja, amelyben mondókákat, kiszámolókat, dajakarímeket gyűjtöttek egybe. A szerzők (Küllős Imola, Laza Dominika) értékőrző munkája jól hasznosítható otthon, az iskolákban és óvodákban, és a zongoraórákon is.

Az énekelhető dalok kottái is megtalálhatók a kiadványban, a mondókák, és azok ritmusai pedig jól használhatók a ritmusgyakorlatok alkalmával.

A kiadvány kedvezményesen megrendelhető a kiadó weboldalán:

http://www.tintakiado.hu/book_view.php?id=384

 

népi mondókák

Ringató
2014-01-15

A "Ringató" kiadványok és módszertan az óvodáskorú gyermekek nevelését segíti. Egészen pontosan, - az alapító pedagógus Gállné Gróh Ilona szerint -, kisgyermekkori zenei nevelés a születéstől a kodályi elvek alapján.

A módszer alapjai egy tanfolyam során elsajátíthatók, ahol nem csak óvónők vagy pedagógusok, de szülők is részt vehetnek. A kicsik mondókák, énekek és zenei játékok során ismerkedhetnek a zene varázslatos világával.

A könyvek - amelyeket színvonalas illusztrációk tesznek még színesebbé -, megtalálhatók a könyvesboltok polcain, így mindenki számára elérhetők a zenei játékok és feladatok, népdalok...

Jó daltanulást és játékot!

www.ringato.hu

 

ringató

Rhythm Cat
2013-12-22

A "Rhythm Cat" egy nagyon kedves és hasznos alkalmazás az egyszerűbb ritmusok gyakorlására. A gyerekek szívesebben foglalkoznak zenei feladatokkal, ha azokkal játékos formában találkoznak. A program iOS-es és Androidos eszközökön is fut, érdemes kipróbálni a környezetünkben élő gyermekekkel.

Jó játékot!

http://melodycats.com/rhythm-cat/

 rhythm cat

Liszt-kukacok
2013-11-27

A "Liszt-kukac" program a gyermekeket szeretné bevonni a klasszikus zene megismerésébe. Nem titkolt szándéka a jövő közönségének "kiépítése". A Zeneakadémián tartott csoportos foglalkozások a gyerekek zenei látókörét szeretnék tágítani, közelebb hozva őket a komolyzene csodálatos világához...

 

Liszt_kukacok

"Fingerpower" kotta-sorozat
2013-10-01

Nagyon jól felépített és jól használható kotta sorozat a "Fingerpower" kiadvány, amely hét kölönböző szinten kínál ujjgyakorlatokat. Hasznos azoknak, akik most ismerkednek a zongorával, de a haladók is gyorsan "átjátszhatják" bemelegítésként a füzetek anyagát. 

A részletekről és a kiadó többi kiadványáról az alábbi oldalán találhatunk információkat:

http://www.schaumpiano.net/Fingerpower/products/295/

 

schaum_finger_power

Új növendékek
2013-09-05

Az új növendékek az első zongoraórát tandíj nélkül próbálhatják ki... Játékos feladatokkal próbáljuk közösen felmérni az adott készség- és tudásszintet, megismerkedünk a zongorával és billentyűivel, és már ekkor lejátszunk néhány ismert, egyszerűbb népdalt a zongorán...

Szeretettel várok minden növendéket!

zongoratanár

Gyerekdalok és mondókák
2013-07-15

Nagyon hasznos a "Gyerekdalok és Mondókák" című DVD, amelyen magyar népdalok és mondókák találhatók. A Minimax gyermekcsatornán is látható klipek színvonalas és ötletes animációkkal játsszák el a dalok cselekményét, a zenéket gyerekek éneklik.

Minden kisgyermekes családban ott lenne a helye a többi DVD lemez között. Csak ajánlani tudom...

minimax borító

Star Wars Kották
2013-06-04

A gyerekek nagyon szívesen tanulnak meg olyan darabokat, amelyeket jól ismernek és szeretnek. A filmzenék ilyen lehetőséget kínálnak. Megtanulhatjuk csak a főtémát, gyakorolhatjuk a lapról olvasást, esetleg megpróbálhatjuk az ismert dallamokat más hangnemekben is eljátszani.

A mára már klasszikussá vált "Csillagok háburúja" témái jó alapanyagul szolgálhatnak. Tanítványaim nagyon szívesen foglalkoznak a jól ismert dallamokkal. Az alábbi linken a kották fontosabb dallamai megtalálhatók.

http://starwars.wikia.com/wiki/Category:Sheet_music_images

Star Wars John Williams

Az ULWILA módszer...
2013-05-02

Az ULWILA módszertant eredetileg értelmi fogyatékos gyermekek zenei képzésére alkotta meg Heinrich Ulrich, egy németországi gyógypedagógiai intézet igazgatója. A szimbólum rendszer - hasonlóan az általam használt módszerhez -, színeket és formákat használ a zenei lejegyzéskor. Ezek a jellegzetes szimbólumok a hangszereken is megjelennek, gitárokon, ütős- és billentyűs hangszereken egyaránt. (Adott színek és jelölések adott hangokat jelölnek.)

A módszert Magyarországon Vető Anna "honosította" meg. A tanári kézikönyv (Ulrich/Vető: Zeneoktatás ULWIRA módszerrel) segítséget nyújt a módszer megismerésében. Kezdő növendékeknél érdekes feladat lehet, az ilyen módszerrel lejegyzett kották megszólaltatása...

ULWILA_method

Az én nagy szivárvány zenekönyvem...
2013-03-15

Zenében kevésbé járatos szülőknek nyújthat segítséget ez a kiadvány. Népdalokat és gyemekdalokat találhatunk a kötetben, de kották helyett színekkel és szolmizációs hangokkal jegyezték le őket...

A könyvben egy hangszer - metallofon - is található, amivel a családi énekléseket "hangszerkísérettel" adhatjuk elő. A hangszeren ugyanazok a színes jelölések találhatók, mint a színes lejegyzésekben, így minden  anyuka és apuka lejátszhatja a kiválasztott dalokat...

A szerző Stifán Orsolya, a kiadvány a könyvesboltok polcain is megtalálható...

A nagy szivárvány zenéskönyvem

Margaréta Szolfézs-feladatgyűjtemény...
2013-02-19

Nagy segítséget nyújthat a zenei alapismeretek elsajátításában a Margaréta Szolfézs Feladatgyűjtemény I. és II. kötete. A szerző Lázárné Nagy Andrea, a kiadvány célja, hogy játékos feladatokon keresztül gyakoroltassa a tanulókkal a zene világát felépítő alapelemeket.

Az első kötet az általános iskola 1. és 2. osztályos tanulóinak lehet hasznos, a második kötetet a 3. és 4. osztályos növendékek forgathatják. Természetesen a hangszeres képzések mellett - így a zongoratanulmányok mellett - is jól használhatóak a feladatgyűjtemények. A kiadónál előkészületben van a harmadik kötet is...

Margaréta_Szolfézs 

Arboration... Egy különös ötlet...
2013-02-04

Érdekes ötlettel rukkolt elő három hallgató, Mike Allison, Michelle Cortese és FangYu Yang. Egy zongorabillentyűzetre emlékeztető kezelőfelülettel keltenek hangokat. A számítógép érzékeli, mennyire konszonáns illetve disszonáns az általuk előadott dallam, és ennek megfelelően változtatja egy "virtuális"  erdő jellemzőit.

A kellemes hangzásokra a program napsütéssel, fák növekedésével "válaszol". Ellenkező esetben az időjárás rosszabbra fordul, esetleg erdőtűz áldozata lesz a táj.

A koncepció - amely talán a programzenei hagyományokra is rímel -, érdekes megközelítés. A zene és a vizualitás összekapcsolásának újabb formája. (Személy szerint az erdő "felégetését" kissé durva ötletnek tartom, az alap elgondolás azonban nagyon eredeti...)

Sok lehetőséget látok a koncepció alkalmazásában, akár a tanításban is nagyobb szerepet kaphat...

http://arboration.com/ 

arboration_projekt

Zeneszerzés a véletlenre bízva...
2013-01-19

Tanítványaimmal gyakran végzünk olyan játékos zeneszerzési feladatokat, ahol a véletlenre bízzuk a dallamalkotás folyamatát. Híres zeneszerzők is kísérleteztek a dobókocka módszerrel, amikor előre lefektetett szabályok alapján a dobásokra bízták a komponálást. Más szerzők műveit használták fel általában, és a dobókocka által mutatott számsorok ütemszámokra, hangokra vonatkoztak.

A zongoraórákon egyszerűsíthető ez a feladat, ha a dobókocka kínálta számokat az ujjrend számozásának feleltetjük meg. A hatos szám - mivel csak öt ujjunk van -, jelenthet szünetet, esetleg szabadon választható számozást is. Az első dobásokkal érdemes eldönteni, hogy melyik kezdőhangot választjuk, illetve kiválaszthatjuk azokat a hangokat, amelyek résztvesznek majd a játékban. (Kezdetben érdemes egymás melletti hangokat - pentachord - választani.)

Hasonló módot kínál véletlen komponálásra a szívárvány zongora rendszere, amikor minden hangnak egy bizonyos szín felel meg. Véletlen színek egymás mellé rajzolása ezért szintén ilyen dallamokat eredményezhet.  

Végül öt vonal és néhány fekete korong is használható ilyen célokra. Öt vonalat rajzolunk/nyomtatunk egy papírlapra, és fekete korongokat "szórunk" rá, kottafejekkel "sózzuk meg" az üres kottánkat . Így ismét véletlenszerű kottaképet kapunk. A feladatokat érdemes kézzel is lekottáznunk, majd ellátni a hangokat ritmusértékekkel, esetleg felcserélni hangjait...

kocka

Circadia... Vizualitás és zene...
2013-01-13

A "Circadia" játék egyediségével és hangulatával kiemelkedik az  iPad és az iPhone zenei alkalmazásai közül. Színes korongokat kell a játékosnak megfelelő időben megérintenie, amelyek - akárcsak a folyóba dobott kő - színes hullámokat keltenek. Ezeknek a távolodó gyűrűknek kell azonos időben érinteniük szabályosan mozgó fehér pontokat. 

Érdekes a látvány, és a zene hangulatos kombinációja. Az ilyen zenei vizualizáció, a hangok látvánnyá alakítása igazi művészi alkotás. Érdemes ellátogatnunk a játék weboldalára, hogy képet kaphassunk a játék látványvilágáról...

http://circadiagame.com/

circadia game

Fingerprint Play...
2012-12-28

Napjainkban az érintőképernyős eszközök életünk nélkülözhetetlen részeivé válnak. Ezek új irányokat és lehetőségeket jelentenek az oktatásban, így a zeneoktatásban is. 

A kisgyermekek készségfejlesztésében nyújtanak segítséget a "Fingerprint Play" játékai. A "DoReMi 123" játékukban a szolmizáció segítségével a kicsik megismerik a dallamírás és a zeneszerzés alapjait. A játékmenet során különböző állatokat (tehén, panda) kell énekeltetnünk... 

A jól megválasztott grafikai elemek segítségével a gyermekeket könnyű bevonni a zenei feladatokba. 

A játék egyetlen "hiányossága", hogy csak iPad és Iphone készülékeken elérhető...

http://www.fingerprintplay.com/

doremi_123

Egy karácsonyi dal...
2012-12-06

A "Pásztorok, pásztorok" című karácsonyi dal lejegyzését most készítettem el. A színek a hangokat jelölik, a számok az ujjrendet mutatják. A teljes négyzetek negyed értékek, a kettéosztott négyzetek pedig egy nyolcad párt jelentenek. Az "X" szünetet jelöl.

Ez példa egy olyan notációra, ahol a vonalrendszer és a ritmusértékek pontos lejegyzése nélkül is rögzíthető az adott mű. A kotta ismerete nélkül is eljátszható ez az ismert, karácsonyi dallam. A zongoratanulmányaik kezdetén álló növendékeknek lehet igen hasznos...

 Pásztorok, pásztorok

"lilil" metodika
2012-11-28

Tanítási módszeremet egy tanulmányban foglaltam össze. A "lilil" metodika a zeneiskola előtt álló, vagy hangszeres képzésben még kezdő, általában még írni, olvasni nem képes kisgyermekek képzésével foglalkozik. Színekkel és formákkal ismerteti meg a növendékeket a zene alapfogalmaival, és mindezt játékos feladatokkal teszi.

Az értekezés a korábbi szakdolgozatom - "Kisgyermekek kreatív zongoratanítása" - anyagára épül. A tanítási gyakorlatok alkalmával szerzett új tapasztalatok és ötletek azóta szintén beépültek a koncepcióba. Az eredeti feladatok kibővültek, sok részlet új megvilágításba került, sokszor a diákok ötletei is tovább bővítették. 

Ezt az anyagot az önkéntes műnyilvántartás keretei között adtam le az SZTNH hivatalában. (Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala.)

lilil metodika borító

Tartsd a ritmust! PATAPON...
2012-11-04

Egy érdekes publikáció az intelligencia és a ritmusérzék közötti kapcsolatot vizsgálta. Szabályos és egyenletes ritmusok - adott értékű /sebességű/ metronóm ütések - visszaadásának képességét tanulmányozták a kutatók. A kontroll csoport tagjai nem voltak zenészek, nem kaptak zenei képzést sem. 

Azok, akik pontosan visszadták az egyenletes ütéseket, általában magasabb intelligencia hányadossal rendelkeztek a feladatot rosszul kivitelező társaiknál. A kutatók szerint ez az egyszerű feladat is nagy összpontosítást és fokozott agyi tevékenységet kíván, bár a képesség evulóciós előnye és szerepe nem teljesen tisztázott.

A gyerekek zenei képzésében nagyon fontos, hogy kialakuljon egy biztos tempó és ritmusérzék. Ennek fejlesztésében lehet segítségünkre egy lenyűgöző PSP játék: a Patapon. Ebben egy apró hadsereget kell irányatanunk. Szigorúan csak a pontosan visszajátszott harci dobok ritmusára indulnak el a játék szereplői, az apró, de igen  harcias pataponok. A játékmenet során egyenletes negyedeket kell visszajátszania a játékosnak, bár ezt különböző billentyűkombinációkkal kell megtenniük. Minden egyes dobritmusnak más a szerepe, némelyik menetelésre, némelyik pedig támadásra sarkallja szereplőinket.

Nagyon kedves játék, és közben a növendékek ritmusérzéke is fejlődik!

A játék hivatalos oldalán próbajátékot is játszhatunk. Jó szórakozást!

http://www.patapon-game.com/ 

Patapon

"Doctor Mozart". Egy színvonalas kiadvány a gyermekek képzésében...
2012-09-28

A gyermekek zeneelméleti oktatásában nyújt óriási segítséget a "Doctor Mozart" munkafüzet sorozat. Igazi hiánypótló kiadványról van szó. Ebben a témakörben nemcsak Magyarországon, de világviszonylatban is kevés a hasonlóan színvonalas és igazán használható munka. Játékos módon, érdekes ábráival, visszatérő szereplőivel és színes rajzaival vonja be az apróságokat a zenei alapismeretek világába.

Logikus felépítés és sok megoldásra váró feladat jellemzi a füzeteket, melyek lépésről lépésre, egyre mélyebb szinten foglakoznak a zeneelmélet kérdéseivel. 

Egyetlen hátránya, hogy csak angol változata létezik. Ennek ellenére érdemes tanulmányoznunk köteteit zenetanárként és növendékként egyaránt.

http://www.doctormozart.com/

mozart

A zeneoktatás és a tanulmányi eredmények mérhető javulása...
2012-08-20

Számos publikáció számolt már be a zenét tanuló gyermekek iskolai teljesítményének növekedéséről. Egy mostani tanulmány szerzőpárosa Joseph M. Piro és Camilo Ortiz szintén arra kereste a választ, vajon milyen összefüggések lehetnek a zenei képzés és a tanulmányi eredmények javulása között? Az Egyesült Államokban két kontroll csoportot vizsgáltak párhuzamosan három éven keresztül. Az egyik közösség tagjai hangszeres és zeneelméleti képzésben részesültek, a másik iskola tanulói semmilyen zenével kapcsolatos plusz információhoz nem jutottak.

A kutatók megfigyelték, hogy a zenével aktívan foglalkozó diákok sorra jobb eredményt értek el a másik osztály tanulóinál. Mérhető volt a szókincs, az olvasás és általában a verbális képességek különbsége, a matematikai készségek előnye és térbeli koordináció fejlettebb megléte.

Ennek magyarázata az lehet, hogy a hangszeres játék során - hasonlóan az anyanyelv "használatához" -, az agyféltekék között hatékonyabb "kommunikáció" történik. A gyakorlások alkalmával a két kéz finommotoros - gyakori, és egyre összetettebb - összehangolása is az agy neuronhálózatának "többlet huzagolását" eredményezi a két félteke között.

Ezért a hangszeres és zenei képzés célja nem elsősorban neves művészek "létrehozása", sokkal inkább intelligensebb, életrevalóbb és kreatívabb gyermekek nevelése...

neurons

Memória és ritmus."Simon", a mai konzoljátékok előfutára...
2012-08-10

A mai ritmusokkal vezérelhető számítógépes játékok egyik előfutára a "Simon" nevű memória játék volt. 1978-ban jelent meg a piacon, alkotóik Ralph H. Baer és Howard J. Morrison programozók voltak. A játék közvetlen elődjének az 1974-ben debütáló  "Touch Me" jétéktermi automatát nevezhetjük, melyet az Atari cég hozott forgalomba. Ennek alapötletét felhasználva készült "Simon", melynek igazi előnye   hordozhatóságában állt, ezért otthoni játékként nagy népszerűségnek örvendett a 80'-as években, elsősorban az Egyesült Államokban.

Színes gomjainak sorozatos, véletlenszerű felvillanásait kellett reprodukálnia a játékosnak. Minden színhez tartozott egy adott hangmagasság is, ezért a halott dallam segített a felvillanások sorrendjének megjegyzésében.

A játék egy színnel indult, aztán természetesen egyre több gombját vonta be a játékba. A játékmenetet a lejátszás sebességének folyamatos növelése is nehezítette. 

Jól használható napjainkaban is a - zenei - memória fejlesztésére. Online verziója is elérhető...

Most már rajtunk a sor... Vajon mennyi felvillanásig jutunk?

http://www.freegames.ws/games/kidsgames/simon/mysimon.htm

simon game

Super Mario kották... Egy játék aláfestő zenéinek lenyomata...
2012-08-01

Ugye senkinek sem kell bemutatni a Nintendo által megálmodott Mario játékfigurát.  A máig sikeres számítógépes játék eredeti zenéinek kottái mostantól elérhetőek az interneten. A zeneszerző Koji Kondo, a transzkipció és az ujjrend pedig Joseph Karam munkáját dícséri.

A zongoraórákon sokkal szívesebben foglalkoznak a növendékek olyan darabokkal, amelyek közel állnak hozzájuk és ismerősek a számukra. Ezek a darabok és zenei effektek lehetőséget kínálnak erre. Van köztük több oldalas főtéma, de két ütemes kompozíciót is találhatunk. Az eredeti Super Mario Bros játékra azért valószínűleg csak a harminc éves korosztály emlékszik igazán.

Érdemes ellátugatnunk az oldalra, és letölteni az ott található kottákat. Meg is hallgathatjuk az eredeti játékzenéket.

www.mariopiano.com

mario piano

"Hallgatni arany"... A Suzuki-módszer...
2012-07-26

A világszerte elismert zenepedagógiai módszer, a Suzuki-metodika megalapítója Dr. Shinichi Suzuki hegedűművész és pedagógus volt. Felismerte, hogy a kisgyermekkorban elkezdett zenetanulás nagyon hasonlít a nyelvek elsajátításához.  A kicsik a hallás és az ismétlés révén tanulják meg anyanyelvüket. Ezért ez a módszer nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a gyermekek már egészen kicsi koruktól színvonalas zenét hallgassanak. A hangszeres játékot is mindig megelőzi a tanulandó darab gyakori, ismételt meghallgatása. A kottaolvasás tanítása helyett a zenehallgatás kap domináns szerepet. A gondosan kiválasztott karakterdarabokat így könnyedén tanulják meg hangszerükön a növendékek.

Fontos szerep jut a szülőknek, akik gyermekükkel párhuzamosan sajátítják el a zene alapjait. Így az otthoni feladatoknál és a gyakorlásnál segíteni tudnak  gyermeküknek. Másik fontos eleme a Suzuki-módszernek a csoportos zenélés, amikor az apró növendékek együtt adnak elő egy zeneművet. Hiszen általában szívesebben foglakoznak egy olyan tevékenységgel, amit egy gyerektársuk is velük együtt végez.

Az óráimon hasonló módszerrel - gyakran éppen a Suzuki Piano School kottafüzeteiből - tanítom a klasszikus darabokat. Az adott mű megtanulása előtt a növendékek sokat hallgatják azt. A tényleges zongorajáték előtt foglalkozunk a zenemű ritmusával, hangjainak elolvasásával és az ujjrendjével.

http://16thwc.suzukimethod.or.jp/en/

suzukimethod

A hangok színei. Lejegyzés a kotta ismerete nélkül…
2012-07-22

Már az első órákon is fontosnak tartom a növendékek kreativitásának ösztönzését, improvizálási képességeik fejlesztését. Saját zenedarabok, dallamtöredékek komponálását és rögtönzését. A kotta ismerete nélkül nehézséget okoz ezeknek az „alkotásoknak” a lejegyzése, az otthoni munka rögzítése.
Erre a problémára kínál megoldást a „szivárvány” zongora - színezett billentyűzet -, és egy üres négyzetrács kombinációja.

A színekkel jelzett billentyűk rendszerét számos metodika alkalmazza. Azonban ezek általában „találomra” kiszínezett zongorabillentyűket használnak, nincs bennük rendszer. A legelfogadottabb színkód az a jelölés, amelynél a színeket a hallható hang frekvenciájának színspektrumához igazítják.

Ezeket a színeket jegyezhetik le a négyzetrács négyzeteibe a tanulók. (Természetesen csak egy adott oktávon belül használható ez a jelölés, mert az ABC-s hangok színei minden regiszterben azonosak. Kilépve az adott oktávból újabb jelöléseket kell alkalmazni…) Az üres négyzet szünetet, a kiszínezett négyzet pedig mindig egy adott hangot jelöl. A későbbiekben a nyolcad jelöléseit a négyzet első, illetve második felének színezésével oldhatjuk meg. Egy nyolcad pár pedig a kiszínezett négyzet függőleges vonallal történő felezésével jelölhető.

Legyenek színesebbek napjaink, és a zongoraóráink...

rainbow piano

Kézrend, nem csak dobosoknak…
2012-07-16

A ritmusgyakorlatok mellett nagyon hasznos, ha olyan feladatokat is végzünk az órákon, ami a kézrenddel kapcsolatos. Kezdetben egy egyenletes, a metronóm mérőütéseivel megegyező leütések váltott kézzel történő végzése, a későbbi tanulmányok szempontjából elengedhetetlen. A dobiskolák alapgyakorlatai ezek, viszont legalább olyan fontos ismerni őket más hangszereseknek is.

A feladatok – amelyeket általában a kezek rövidítéseivel jelölnek -, már kotta- és olvasási ismeret nélkül is végigjátszhatók, ha két sorba színes korongokat helyezünk. A bal és jobb kezet két különböző színnel jelöljük. (Például a jobb kéz piros, a bal pedig kék jelölést kap.) Ez a metodika és szimbólum rendszer elsősorban a kisiskolásoknál illetve az iskola előtt álló kisgyermekeknél hasznos. De a haladó növendékek is szívesen foglalkoznak a gyakorlatokkal. (Néhány példa a gyakorlatokra: JBJJ BJBB, JJBJ BBJB, JBBJ BJJB… A betűk itt is természetesen a kezek rövidítései.)

Az amúgy is nagy variációs lehetőségeket kínáló feladatok tovább „nehezíthetők”, ha a korongokat más jelöléssel is ellátjuk. A szélüket megvastagítva például a hangsúlyos helyeket jelölhetjük, ha számokat írunk rájuk, akkor ujjrenddel láthatjuk el őket.

Végezzünk tehát az zongoraórákon hasonló feladatokat… És nem csak dobosok kezdhetik el…

 red and blue dots

Test- és kéztartás. A kivételek néha erősítik a szabályt...
2012-07-03

Minden hangszeresnek - így a zongoristáknak is - fontos, hogy megfelelő testhelyzetben játsszanak hangszerükön. A megfelelő test és kéztartás, a helyes mozdulatok, az izmok és ízületek tipikus mozgásai nélkülözhetetlenek a jó hangzás, és a biztos technika elsajátításában.

De mi a helyzet akkor, amikor ettől a koncepciótól eltőrő dolgot látunk? A szokásostól merőben mást tapasztalunk? A végeredmény - az előadott mű - pedig mindezek ellenére fantasztikus, zseniális és tökéletes. Tehát a látvány szinte megdöbbentő, az elfogadottól teljesen különböző, olykor talán mulatságos is. A hallottak pedig több mint lenyűgözőek: briliánsak...

Elsősorban oylan nagyszerű és kivételes zongoristákra gondolok, akik általában igencsak a megszokottól eltérő módon szólaltatták meg hangszerüket: Glenn Gould, Keith Jarret, Michel Petrucciani...

Mindenképpen elgondolkodtató a kérdéskör: mi történt volna például, ha Michel Petrucciani jazz-zongoraművészt növendék korában, néhány óra után eltanácsolja a zongoratanár? Mondjuk a helytelen kéztartása miatt...

Akkor valószínűleg szegényebbek lennénk egy géniusz munkásságával...

Michel_Petrucciani

Játéklehetőségek a zongoraórán...
2012-06-29

A gyerekek könnyebben bevonhatók a zenetanulásba, ha a tanár az ismeretanyagot játékosan adja át tanítványainak. Így az apróságok úgy tanulhatják meg a zene alapjait, hogy szinte tudatában sincsenek annak, milyen ismeretanyagot sajátítanak el az adott játék során.

Tanítási módszerem a saját ötleteken túl más zenepedagógusok ötleteit is felhasználja. Az interneten is nagyon sok hasznos anyagot találhatunk. Tanítási ötleteket, nyomtatható kártyákat, társasjátékokat, színezőket. Ajánlani tudom Susan Paradis pedagógus weboldalát, zenetanárként mindenképpen érdemes ide ellátogatnunk.

Csak egy példát emelnék ki az ötletek közül, azt szemléltetve, milyen kreatív ötletekkel találkozhatunk a világhálón.

Talán mindenki ismeri a "Twister" társasjátékot, ahol a padlóra festett színes körökre kell állnunk, támaszkodnunk. Ennek ötletes továbbgondolása a "Piano finger twister", ahol az ujjainkat kell a színes pöttyökre tennünk. Azon kívül, hogy ez a játék nagyon szórakoztató, közben gyakoroltatható vele az ujjak számozása, az ujjrend...

Jó játékot!

Piano finger twister

Dominók segíthetnek a ritmus gyakorlásában
2012-05-17

A kezdő növendékeknél - elsősorban az óvodás gyermekeknél -, sokszor nehézséget okoz a kottakép és a ritmusértékek értelmezése. Ez érthető is, hiszen a számok és betűk ismerete nélkül, valamint a számolás bizonytalansága miatt a zenei lejegyzések szinte értelmezhetetlenek.

Pedagógiai módszerem lehetőséget biztosít a kicsik számára, hogy már a kezdetekkor megértsék és gyakorolhassák ezeket a fogalmakat. A kotta pontos ismerete nélkül is lejegyezhessék zenei gondolataikat. Ez alkalmat ad számukra, hogy az otthon végzett munkáikat is papírra vethessék.

Színekkel jelölhetik a zongora egyes hangjait, a dominók jelzései pedig a ritmusok elsajátításában segítenek.

A negyed - tá - hangot egy olyan dominó jelöli, amelynek első felén egy pont látható.  Két nyolcad - ti-ti - értéket pedig két pont jelöl. Az üres dominó természetesen a szünetet jelzi. Ez a jelölésrendszer a legegyszerűbb ritmusok lejegyzésére használható, sok játéklehetőséget és szabadságot biztosítva az apró növendékek számára…

dominók

.
Koloncsák Zsolt
+36/30-555-7025
koloncsak.zsolt@gmail.com
2045 Törökbálint,
Bajcsy Zsilinszky u. 20. 76149973-1-33
.